Emma i Nya Zeeland

Följ mig på min resa i Nya Zeeland, Australien och Hongkong! Äventyr, upplevelser och vardagsliv, jag ska försöka skildra allt!

Wwoofing!

Publicerad 2013-10-21 06:56:44 i Allmänt,

Nu börjar äventyret på riktigt! Igen! 

På Kiwi Experience har jag träffat flera nya vänner. Många tyskar (eftersom 60-80% av alla man möter på är tyskar här), en holländska, några britter och tänka sig, en ny svensk! Underbart! I fredags kom vi till Rotora, Nya Zeelands kulturella huvudstad. Fylld med termisk aktivitet och genomsyrad av en äggamök-odör. Ok, inte riktigt så hemskt som det låter, men det doftar inte direkt rosor. Det kommer lukta värre när det regnar. Mycket svavel och grejer i marken här med. Gick en sväng med ett mysigt tyskt gäng, förbi varma källor, kokande gyttjepölar och tiggande gäss. Häftigt! Speciellt gässen. Haha.

Lägg märke till hur det kokar i geggan! ;)








Nu har jag då fått lämna ännu en nyvunnen trygghet och underbara människor. Har kommit till en ny del av resan; wwoofing! Ca 1 timmas bussfärd från Rotora ligger en liten stad som heter Te Puke. I den lilla staden bor två små typer som heter Christina och Gustav Lotz. För alla nyfikna Facebook-medlemmar, ni kan kolla upp dom just där. Sök på Christina Gustav Lotz. Dessa två äger en liten farm med diverse grödor som avokado, citrusfrukter, passionsfrukt och bananer. De har även kor, grisar, får, kycklingar, katter och en hund. Här ska jag spendera dom kommande tre veckorna med att hjälpa till med vad dom nu vill ha hjälp med på farmen. Mata kalven, rensa ogräs, klippa får... Så här långt verkar dom vara hur trevliga som helst! Dom är snälla, omtänksamma, respektfulla och supergulliga! Har mitt eget lilla sovrum, vilket bara det är rena drömmen efter att ha spenderat de senaste veckorna i rum med 3-7 andra backpackers, alla med olika idéer om när man ska sova och hur tyst och diskret man ska vara när andra sover i samma rum. Att dessutom veta att jag kommer sova i samma säng i tre veckor är inte lite välkommet. Ibland när jag vaknar på nätterna får jag verkligen tänka efter var sjutton jag är. Har ibland sovit på ett ställe en natt för att sedan sova en natt på ett helt annat. Funkar såklart jättebra, men jag kommer nog slappna av på ett annat sätt här om några dagar. Få en fast punkt, en daglig rutin, ett hem. Att plocka ur ryggsäcken och sortera kläderna i en garderob var sällsynt euforiskt.

 I lördags fick jag följa med dom på en fest anordnad av Gustavs gym. Fick där lite tips på vad jag kunde göra härnäst på resan. Tydligen ska sydön vara nåt utöver det vanliga, bättre, roligare och vackrare än nordön! Med tanke på hur mycket jag älskar nordön kan jag knappt bärga mig tills jag kommer dit! 
    I söndags skulle det klippas får. I Nya Zeeland finns inga dyngbaggar som kan arbeta ner djurens bajs i marken. Bajset ligger därför kvar i gräset, flugorna flockas och lägger ägg, och djuren får mask i magen med diarréer som följd. När fåren får diarré fastnar bajset i pälsen, och den pälsen skulle i söndags rakas bort. Ca 15 lamm och kanske 10-tal vuxna får fick jagas in i en liten inhägnad och sedan en efter en plockas ut för rakning och avmaskning. Rätt tufft jobb i stark sol och 30 graders värme. Fåren är av naturen inte helt bekväma med att läggas på rygg och bli friserade med en enorm trimmer med ett läte som en liten gräsklippare, så det blev ett antal hårda brottningsmatcher! (Kan meddela att jag ensam gick som stolt segrare ur en brottningsmatch med en enorm revolterande tacka! *Mallig*)
   Resten av dagen spenderades i solen, hängmattan och i sängen med en bok. Innan läggdags blev det ett dopp i jacuzzin. Njuter!

Idag har jag "börjat jobba". För er som inte vet vad wwoofing är så kan jag förklara det kort och gott. Willing Workers On Organic Farms. Jag jobbar på farmen, vad dom nu vill ha hjälp med, i ca 4-6 timmar och fö det får jag boende och mat. Dagens sysslor var att mata kalven Betty med nappflaska, ge grisen Babe lite käk, sopa garaget, städa lite inomhus och rensa ogräs. 
   Nu är jag färdig för dagen. Trött men rastlös. Finner det oerhört stimulerande att sitta i rabatterna med go musik i öronen och göra lite nytta för förta gången sedan jag kom hit. Hur kul det än varit att resa och roa sig har jag nu kommit till ett stadie där jag verkligen vill fylla en funktion. Om den funktionen innebär att jag får göra uppgifter som dessa är jag mer än supernöjd! Titta bara på vilken underbar arbetsplats jag har....

Fantastiskt fin trädgård 






 Babe! 


Lily hjälpte mig att rensa ogräs. Blicken säger "Hörru, du missade en fläck!"

Hungrig och gudomligt söt Betty imorse 



Man blir poppis när man är den som håller i nappflaskan! ;)

Undertecknad och Lizzy

Gitty och Betty 

Lily och Lizzy

Puuuuuuss!

Kommentarer

Postat av: mamma-pappa

Publicerad 2013-10-21 17:06:22

Verkar vara en skön semester både för kropp och själ. Nu förstår vi att du kan hjälpa till att klippa klorna på missi också med tanke på brottningsmatchen med fåren. Ha det så gott.

Postat av: Michelle

Publicerad 2013-10-22 11:24:11

Shitpommes va bra du verkar ha de!

Postat av: Ingela

Publicerad 2013-10-22 18:46:17

Hej Emma ser att du har det bra. Här lunkar det på jobba, sova, äta och ngn fest emellanåt. Lev livet, e lite avundsjuk det känns som dagarna är lättjefulla men fyllda med upplevelser. Kram Ingela

Postat av: Ingela

Publicerad 2013-10-22 18:56:08

Hej Emma. Jag kan se att du har det bra over there. Här e allt sig likt jobba, sova, äta och emellanåt lite fester. Vi har ett ganska gott väder idag sol och ca15 grader, inte illa för slutet av october. Ser underbart ledigt och lättjefullt ut trots att du får arbeta lite. E lite avundsjuk men ha det riktigt gott och njut av varje minut. Kramar Ingela

Postat av: Jonna

Publicerad 2013-10-22 21:19:23

Åhh va härligt du verkar ha det!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Jag är en 22-årig tjej som jobbar som undersköterska på sjukhuset i Varberg. Nu lämnar jag livet i sommarstugan i några månader för att resa runt i världen innan jag börjar plugga till sjuksköterska. Följ mig här och läs om mina upplevelser på andra sidan jorden!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela